Lapsille suunnattujen tanssiteosten kuvastosta puuttuvat lähes kokonaan sukupuolen moninaisuuden, seksuaalisen tai romanttisen suuntautumisen moninaisuuden ja perheiden monimuotoisuuden kuvaukset. Erilaisten esikuvien näkeminen on kuitenkin tärkeää lasten hyvinvoinnin kannalta. Osansa yhdenvertaisemman taidekuvaston rakentamiseksi tekee tanssitaiteilija Pauliina Aladin, jonka tuore opinnäytetyö käsittelee aihetta. Hän on kehittänyt Tanssiva satuhetki -esityksen, jossa tanssitaan sateenkaaren väreissä ihmisten ja perhemallien monimuotoisuutta juhlien.
Pauliina Aladinin YAMK-opinnäytetyö Leijona tulirenkaan läpi hyppäsi ja siitä selvisi – sateenkaarisensitiivisyys lapsille suunnatussa tanssiesityksessä keskittyy seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen sekä sateenkaariperheiden huomioimiseen lapsille suunnatuissa tanssiteoksissa. Opinnäytetyö käsittelee aihetta Tanssiva satuhetki -teoksen kehitysprosessin ja esityksen kautta.
Sateenkaarisensitiivisyydellä kohti yhdenvertaista tanssitaidetta
Opinnäytetyö tuo tanssitaiteen kentälle tietoa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen sekä sateenkaariperheiden lasten tarpeista tanssiesitysten yleisönä. Työ on tietopaketti sateenkaarisensitiivisyydestä eli sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen ja perheiden moninaisuuden ymmärtämisestä ja moninaisuuden vaikutuksista ihmisen toimijuuteen. Se myös opastaa tanssitaiteen tekijöitä siihen, kuinka aito moninaisuus otetaan huomioon omassa toiminnassa.
Työ on ensimmäinen lapsille suunnattua tanssitaidetta ja sateenkaarisensitiivisyyttä tutkiva kulttuurialan opinnäytetyö Suomessa. Se tuo esiin muun muassa sateenkaarivähemmistöjen vähäisen näkyvyyden lapsille suunnattujen esitysten roolikuvastossa. Aladinin tutkimuksen mukaan moninaisuuden näyttäminen luo yhdenvertaisuutta ja lisää etenkin lasten hyvinvointia.
– Ajattelen, että tekijä edistää yhdenvertaisuutta antaessaan oman ja osallistujien moninaisuuden näkyä, sanoo Aladin itse.
Ohjeistuksia tanssin kentän toimijoille
Opinnäytetyö tarjoilee taiteellisille työryhmille keinoja kehittää omaa työskentelyään sateenkaarisensitiiviseen suuntaan. Työ sisältää esimerkiksi sateenkaarisanaston seksuaalisuuden, sukupuolen ja perheiden moninaisuudesta. Aladin esittelee myös toteuttamaansa kyselytutkimusta, jossa kartoitetaan sateenkaarivähemmistöjen kokemuksia lapsille suunnatuista esittävän taiteen esityksistä. Kyselyn yksi kohderyhmä on koostunut Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskuksen nuorten ryhmän jäsenistä. Lähdemateriaalina Aladin käyttää sateenkaarivähemmistöjä käsitteleviä tutkimuksia sekä improvisaatiota ja osallistavaa taidetta käsitteleviä julkaisuja. Aladin on myös koonnut työhön sateenkaarisensitiivisen työskentelyn ohjeistukseen.
Tekijä kertoo opinnäytetyön olevan nimensä mukaisesti esimerkki pelkojen voittamisesta, riskinotosta ja onnistumisen iloitsemisesta.
Lisätietoja
Tanssiva satuhetki -teos tanssitaiteilijan verkkosivulla
Opinnäytetyö Theseus-tietokannassa