Transtukipisteen asiakasmäärät ovat kasvaneet viime vuosina huomattavasti, kuten myös eri muotoiset yhteydenotot tukeen ja neuvontaan. Viime vuonna Transtukipiste palveli neljän hengen tiimillään lähes 1200 asiakasta, joista lähes kaksi kolmasosaa oli uusia asiakkaita. Tämä asetti työlle uusia haasteita.
Transtukipisteelle otettiin yhteyttä yksilötukeen ja -neuvontaan viime vuoden aikana yli 3000 kertaa. Vertaistukipalveluissa käyntien määrä pysyi suurin piirtein entisellä tasolla (yli 1400 käyntiä), vaikka ryhmien tapaamiskertoja jouduttiin kasvaneen työpaineen takia vähentämään. Yhteensä kontakteja oli lähes 4500.
Vuonna 2019 Transtukipiste joutuu rajaamaan asiakastyötään siten, että se pystyy palvelemaan kaikkia tukea ja neuvontaa tarvitsevia asiakkaitaan yhdenvertaisesti. Jatkossa asiakkaan on mahdollista tavata työntekijää vastaanotolla 1-5 kertaa. Käyntien määrää arvioidaan yhdessä työntekijän kanssa.
Vertaistukipalveluissa useimpien vertaisryhmien kevään tapaamiskertoja vähennetään yhdellä suunnitellusta, jolloin useimmat aikuisille suunnatut ryhmät kokoontuvat kevään aikana neljä kertaa ja lasten ja varhaisnuorten sekä pienten lasten ja varhaisnuorten vanhemmille suunnatut ryhmät kokoontuvat kolme kertaa. Kriisissä oleville puolisoille suunnattuun Puun takaa -ryhmä järjestetään kerran, ja siihen tulee ennakkoilmoittautuminen. Muutoksia myös muuhun vertaistoimintaan tehdään, joten tarkistathan kalenterista tulevat tapaamisajat. Vähennykset ovat välttämättömiä, jotta Transtukipisteen työntekijät pystyvät vastaamaan kasvaneisiin asiakasyhteydenottoihin.
Sähköpostitukeen kehitetään uudenlaista palvelua, jossa asiakas saa asioidensa käsittelyyn aiempaa tavoitteellisempaa tukea. Kannustamme asiakkaita erittäin lämpimästi osallistumaan Transtukipisteen ja muiden tahojen järjestämään vertaistukitoimintaan.
Lisätietoa
Maarit Huuska
johtava sosiaalityöntekijä
maarit.huuska@seta.fi